My Blog List

Monday, September 08, 2025

THE BLUE ZONE n Kunsthal Rotterdam



 51 bedrijven hebben hun kunscollecties bijeen gebracht in de VBCN: Verenigde Bedrijven Collecties Nederland. Gezamelijk bezitten zij meer dan 100.000 kunstwerken. De VBCN bestaat 20 jaar en dat is voor de Kunsthal een mooie aanleiding om een expositie te tonen die bestaat uit zo'n 70 werken die de kleur blauw gemeen hebben.

TERRY O'NEILL 1938 -2019 GB
FAY DUNAWAY 1977
O'Neill was een veel gevraagd fotograaf door
de 'celebritties'. Deze foto werd gemaakt op de
ochtend nadat Faye een Oscar had gewonnen.
  
ROGER HIORNS 1975 GB
Z.T.
Een automotor heeft hij bedekt met snel groeiende kristallen.

ROGER HIORNS
BODY AWARENESS 2017
Ook dit beeld groeit door de kristallen.

SJOERD KIBBELER 1981
CURRENT STUDY #3 2013
De serie Current Study bestaat uit foto's
van proeven om onzichtbare gebeurens 
zichtbaar te maken. Hier gaat het om de wind.

HAR SANDERS 1929 -2010
L 'EPREUVE D' ARTISTE
(ingedeukt kussen)

ROBIN SPEIJER 1997
BRIGHT TALINA 2021
Albert Heijn gaf Robin opdracht een werk
te maken van de nieuwe outfit voor het personeel.
Ze heeft een compositie gemaakt met de stoffen,
heeft daar een foto van gemaakt en deze vergroot.
Daarna is ze gaan schilderen. Het resultaat is een
prachtig kleurrijk abstract werk.





MICHIEL HOGENBOOM 1967
DE PLONS (BOMMETJE)
In het opspattende water is de springer te zien.




NADINE STIJNS 1977
THE ANARCHIST CITIZENSHIP
MUNA 2018

EUGENIE BOON 1995 NL (Curacao)
KANT 'I KAYA 2023
KEVIN OSEPA 1994 NL(Curacao)
BLOU BLOUSE 2019

GULER ATES 1977 Turkije
ETON COLLEGE SHE III 2017
In haar werk uit die tijd is een hommage aan de
(oude) archtectuur. Een figuur in gekleurde gewaden
'zwerft' door het gebouw.


ESIRI ERHERIENE ESSI 1982 GB
THE VOYAGERS 2019
Zij gebruikt voor haar werken foto's uit de
jaren 60, 70 en 80. Ze kopieert ze niet, 
ze inspireren haar.

MARUN BASSIOUNI 1985
DUTCH VIEWS  # 22 2018
De serie zette Marun direct op de kaart.
Hij fotografeerde in moskeeën de doorkijkjes
naar de Nederlandse buitenwereld.







 













                       
   





 








         


No comments: