120 galerieen waren op de beurs aanwezig, waaronder een kwart uit het buitenland.
Elke galerie zorgde voor een solopresentatie.
De ruime gangen, de rustige kleurstellingen, witte muren, rode loper zorgde voor een goede ambiance. Het leek daardoor minder druk dan het was. Natuurlijk waren de grote namen aanwezig: Marlene Dumas, Jeroen Henneman, Erwin Olaf, Rineke Dijkstra, Armando, enz. Ook voor ons een herkenning bij het werk van Maulwurf en van
ROLAND SCHIMMEL
en van SEET VAN HOUT, die flink aanwezig was. Niet alleen op de omslag van programma en krant, maar ook op de muren bij twee van de terrassen.
WANNES GOETSCHALCKX trok veel aandacht. Niet zozeer door zijn performance, uren lopend in een tredmolen, maar door zijn video, waarop hij door zijn atelier slingerde als een aap in zijn kooi.
Een ontdekking was voor ons het kunstzinnig designwerk van Henk Stallinga. Vooral zijn spiegels in felrode geometrische vormen, maakten ons hebberig.
Ook het werk van JURRIAAN MOLENAAR sprak zeer aan. Lekker strak en gaaf geschilderd
PER ABRAHAMSEN is een alleskunner. Zijn solo ging over zijn beelden die hij snijdt uit gipsblokken. Zeer breekbaar. Het interesssante is dat hij de blokken laat zien waaruit hij de beelden heeft weggesneden. Een soort negatieve beelden.
Ruim tien jaar geleden maakte hij metershoge foto's van lichtstrepen die op zijn modellen vallen. Goed werk.
Opvallend veel fotowerk naast de schilderijen en de mixed media. En dank zij de digitale camera en de berwerkingsmogelijkheden zijn de foto's fantastisch scherp.
Al is er een tendens om de beelden onscherp en bewogen af te drukken, alsof de makers een abstractie nastreven.
BAS PRINCEN laat zien dat schoonheid overal te zien is, als je er oog voor hebt.
BAS PRINCEN
Een absolute grootheid is CLAUDIA ROGGE die in haar geescaneerde groepsfoto's in enkele met zorg gekozen kleuren een wereld oproept die we als echt herkennen en toch niet zo in de werkelijkheid zullen tegenkomen.
CLAUDIA ROGGE
CLAUDIA ROGGE
CLAUDIA ROGGE
Ook de beelden die MICHAEL WOLF met zijn camera vastlegt, lijken surrealistisch, maar zijn echt. De torenflats van Shanghai leveren hem het lijnenspel en de inkijkjes, die hij met de computer opblaast tot aparte werken.
MICHAEL WOLF
No comments:
Post a Comment