My Blog List

Friday, October 30, 2009

CARAVAGGIO & BACON IN GALLERIA BORGHESE

De villa Borghese is 17 jaar lang gedeeltelijk te bezichtigen geweest door restauratiewerkzaamheden. Elk jaar organiseert het instituut na de heropening een speciale tentoonstelling die een van de kunstenaars uit de collectie extra belicht.
Dit jaar is het Caravaggio, naast de eigen werken zijn er leningen uit Romeinse kunstinstellingen en kerken. Om een onduideljke reden is zijn werk gecombineerd met dat van Francis Bacon. Van Bacon weten we dat hij hield van het werk van Velasquez, Rembrandt en Michelangelo, over Bacon is niets bekend. De samensteller houdt het op een spannende confrontatie die de toeschouwer tot vergelijk en denken aanzet.
De werken van beide kunstenaars zijn vaak op panelen gehangen die de achterliggende kunstwerken aan het oog onttrekken.Ze zijn kris kras tussen de vaste collectie gezet. De kisten waarin de Bacons naar Rome zijn gekomen staan ook in een van de vertrekken. Al met al een slordig geheel, dat vragen oproept over het waarom van deze expo.

Judith en Holofernes 1599, een absoluut meesterwerk met de weerzin op het gezicht van Judith en de intredende dood in de ogen van Holofernes, . Dit werk was ook te zien op de tentoonstelling Rembrandt en Caravaggio. Daarbij viel direct op dat het licht bij Rembrandt zachter, diffuser was dan bij zijn Italiaanse vakbroeder. Ook de behandeling van het onderwerp verschilde enorm. Rembrandt laat het moment zien dat aan een dramatische gebeurtenis voorafgaat, waardoor de kijker het verhaal in zijn hoofd afmaakt. Caravaggio toont met alle mogelijkheden die hij heeft het dramatische moment zelf.


Zelfportret als Bacchus 1993. Het is geen flatterend portret. De groenige lichaamskleur doet hem ziek lijken. Hij is geen god, maar meer een straatjongen.


Bloemenjongen 1993. Je ziet de onzekerheid in de ogen van de jongen. Caravaggio haalde zijn modellen het liefst van de straat en was gek op mooie jongens.


Paulus bekeerd 1600. We zien het moment dat Paulus als door de bliksem getroffen tot bekering komt door de goddelijke stem. De lichtval is meesterlijk, de handen proberen vergeefs het licht tegen te houden. Het paardelijf vult een groot deel van het doek, waardoor Paulus nog meer overweldigd lijkt.
Johannes de Doper1602. Meestal een ruig figuur gehuld in een dierenvel met langhaar en baard, nu een vrolijke knaap zonder zorgen
Madonna di Lorette 1606. Het is dat de titel en de moeder met kind naar Jezus en MAria verwijst, anders zou je denken dat het om bedelaars gaat en niet om aanbidders.
David en het hoofd van Goliath 1610. Wellicht het laatste werk van Caravaggio. Hij stierf aan koorts, nadat hij vanaf 1606 op de vlucht was vanwege zijn betrokkenheid bij moord. Michelangelo Merisi, zoals zijn echte naam luidde, leefde van 1571-1610.

De werken van Bacon verliezen het van de renaissance en barok achtergrond waartegen zij opgesteld zijn. De kleuren lijken flets. De afwerking en textuur bijna amateuristisch. De voorstellingen hebben geen enkele verbinding met hun omgeving.
Zonde.

Study_after_Velazquezs_portrait_of_Pope_Innocent
Het enige werk van Bacon dat duidelijk teruggrijpt op een ouder kunstwerk.
Portrait of George Dyer-talking1966. De vriend en geliefde van Bacon die letterlijk bij hem binnen kwam vallen toen hij door een dakraam viel bij een poging tot inbraak. Het verhaal gaat, dat Bacon hem voor d ekeuze stelde:
"Of je gaat met mij naar bed of ik bel de politie."
Zelfportret

No comments: