My Blog List

Saturday, June 17, 2017

EYE ATTACK Stedelijk Museum Schiedam.

Een groot overzicht van de OP ARTbeweging uit de jaren zestig, aangevuld met kinetische kunst en werken van de nul-groep. De tentoonstelling toont aan dat de optische kunst internationaal beoefend werd. Vooral uit Oost-Europa en Zuid- Amerika komen de navolgers van de Duitse grondleggers.
Het geheel doet net zo belegen aan als de werken van de Cobra groep. Niet slecht, integendeel, maar al zo vaak gezien, dat de onderlinge verschillen bijna wegvallen. De aanvulling met kinetisch is nog enigszins te verdedigen. De Nul-groep is er met de haren bij gesleept. Die groep onderzocht vooral de werking van licht op het werk. En dat is toch echt een ander hoofdstuk.

Josef Albers (1888-1976,DUITSLAND) noemt men de grondlegger van de OP Art. Hij begon in 1949 met werken waarin hij aantoonde dat onze ogen werken opgebouwd uit kubusvormen met wisselend perspectief ervaren. Vanaf 1963 begon hij met Hommages aan het Vierkant te maken. Vele werken met dezelfde opbouw maar met steeds wisselende kleurstellingen. Bijna elk museum voor moderne kunst bezit er een paar.


De bekendste Op Art kunstenaar is Victor Vasarely (1906-1997, Hongarije). De felle kleuren en de perfecte compositie werken daaraan mee. Maar wat hem vooral beroemd maakte, waren de talrijke posters die in menige kamer boven de bank hingen.



Andere makers zochten het niet in het optisch 'bedrog'. Zij wilden dat de kijker verrast werd doordat het werk veranderde bij zijn gang voorbij het werk. Daarvoor bouwden zij hun werk op met rasters, dunne losstaande lijnen of verschillende rastervormen. Daarvandaan was het een kleine stap naar kinetisch werk.
TONY COSTA (1944-1974, USA)

ALMIR MAVIGNIER (1925- BRAZILIE)

BRIGIT REILY (1931- GROOT BRITTANIE)

JESUS RAFAEL SOTO (1925 - 2005 VENUZUELA)

 

No comments: