My Blog List

Thursday, September 21, 2017

BRUSSELS GALLERY WEEKEND 4: ANSELM REYLE & ART ON PAPER

Voor de vijfde keer toont de Almine Rech Gallery werk van Anselm Reyle (1970, BRD).
Het is de eerste keer dat hij werk exposeert nadat hij twee jaar rust heeft genomen. Dat was wel nodig want hij is een druk baasje met een hoge productie en veel succes.
De grote ruimte van de galerie toont een aantal vazen die teruggaan naar de keramiekfabrieken uit de jaren 50-70 in Duitsland. Deze gebruikten de Fat Lava-techniek, waarbij gewerkt wordt met diverse glazuurlagen die nogal giftig zijn. De industrie moest noodgedwongen grote series maken waarbij de modellen machinaal geproduceerd werden en daarna snel van fel gekleurde glazuurlagen werden voorzien.

Anselm maakt vazen niet als gebruiksvoorwerp maar als object. Ze zijn manshoog en voorzien van insnijdingen en deuken. Dat doet hij omdat hij de Japanse keramiek leerde kennen, waarbij een scheur of deuk geen reden is om de stukken weg te gooien. Fouten of gebreken geven de stukken hun karakter.




Aan de wanden hangen titelloze werken. Ze sluiten aan bij zijn vroegere werk. Ook hier zie je oneffenheden, die de werken niet steriel maken.

Op het doek zijn met kunstpasta gestileerde vormen aangebracht die gedeeltelijk voorzien zijn van stroken glansfolie.

Al eerder werkte hij met glanzend pakpapier dat hij op enkele plekken vastplakt en vanuit die punten vouwt hij het tot het gewenste resultaat en plakt hij de randen vast.

Eerst brengt hij de zwarte lak aan, daarna dript hij er neonverf overheen.
Pas bij het drogen ontdekte hij dat er een soort landschap is ontstaan.

 In Bozar is voor de tweede keer in het kader van het Gallery Weekend de beurs Art on Paper te zien.
Liefst 26 internationale galeries doen eraan mee. Ze presenteren een kunstenaar die op papier werkt.
Dat levert een scala aan werken op, van kleine inkttekeningen bij een Japanse galerie tot striptekeningen, van abstract tot minutieus realisme, van potlood via pastel naar collages.

Archiraar uit Brussel toont nieuw werk van Elodie Huet(1973, Fr). In haar oeuvre zijn twee series te onderscheiden: Permanent Vacation en Borderline.
PERMANENT VACATION 8
Het hele werk bestaat uit opgeplakte confetti. Ze plakt ze een voor een naast elkaar en zo ontstaan monochromen.
BORDERLINE NO?
De serie bestaat vooral uit parallelle lijnen die zij aanbrengt met stiften gevuld met inkt/verf uit hetzelfde kleurenspectrum.
Soms gebruikt ze ander materiaal, zoals hier met tapes.


PAPER WALL
Ze werkt ook graag met tijdschriften of folders. Daarmee bouwt ze muren of cirkels.
Ook heeft ze objecten gemaakt, bestaande uit houten vormen die gevuld zijn met stapels van dezelfde brochure.

ROBERT DE VRIENDT (1955, Belgie)
maakt kleine schilderijen, die eruit zien als stills uit films.

REIKO TSUNASHIMA ((..,Japan) zit bij diverse galeries. Ze is hier te zien bij Kitai, Tokyo
Ze maakt kleine werken met Sumi(Japanse inkt) Het is een lastige techniek die beinvloed wordt door de Sumi, het water en het papier, terwijl ook het klimaat invloed heeft.

 Rossicontemporary toont CAROLINA FERNANDEZ (1983, Columbia).
Kleine schilderijen en bijna surrealistische tekeningen die humoristisch zijn en raadselachtig. Prima techniek.
Bijna alles verkocht.



Nadja Vilenne Luik showt JOHN MURPHY(1945, GB)
Hij heeft voor deze serie een aantal werken van Tiepolo gekopieerd. De fotokopie├źn heeft hij vervolgens wit geschilderd en enkele figuren nagetekend met inkt.

No comments: