Bloot is een actueel thema, waarbij het internet een dubbele rol speelt. Enerzijds is porno alom toegankelijk, tegelijkertijd is er een toenemende preutsheid door het besef dat er bijna geen privacy meer is door de sociale media.
Bloot is niet gelijk aan naakt. Bloot ben je voor jezelf, niet om bekeken te worden. Naakt ben je voor een ander, je bent je bewust dat men je zonder kleren ziet. (aldus John Berger).
Een fraai voorbeeld is de collectie die Melanie Bonajo (1978) heeft aangelegd: 200 foto's van plassende meisjes. sommige lijken geposeerd (naakt), andere 'toevallig' (bloot).
De verzameling werken waaiert vele kanten op. Da tis het gevolg van de brainstorm die aan de samenstelling is vooraf gegaan. De expo is opgedeeld in Bloot, Ontkleed, Ontmaskerd. Waarom werken onder een van deze noemers vallen, is niet helder. Helaas is er niet kritisch genoeg geselecteerd, zodat er koeienmagen en foto's van afgravingen te zien zijn. Een aantal belangrijke kunstenaars die zich nadrukkelijk met het thema bezig zijn, schitteren door hun afwezigheid:
Paul Kooiker, Diane Kwaaitaal, Juul Kraaier en Thom Puckley, etc.
Maria Roosen (1957) is bekend geworden door de geslachtsorganen die zij maakt in glas en in textiel. Naast borsten en billen heeft zij piemels gemaakt. Door ze aan touwtjes te hangen en in vazen te zetten maakt ze het macho-idee belachelijk. Bovendien zijn ze kwetsbaar en zoet door de kleuren en het materiaal.
![]() |
| JEAN, PIERRE, CLAUDE 2004 glas en landbouwtouw |
![]() |
| LULLENVAAS 2009 glas |
![]() | ||||||||||||||||
| PIEMEKRUKJE 2017 katoen en krukje
Matthew Day Jackson (1974, VS) is een veelzijdig kunstenaar. Voorzijn werk verdiept hij zich in ruimtevaart en mythologie, in exacte wetenschappen en kunstgeschiedenis. Hij heeft een aantal beelden gemaakt in de traditie van de kunst. De Odalisk is een verleidelijke vrouw die op een bed wacht op de man, die sjeik, meester of klant kan zijn. Bewust heeft hij voor verbrand hout gekozen om zo aan te sluiten op het 19e eeuwse idee dat zwarte vrouwen begeerlijk zijn door hun grote kennis van de geheimen van de seks.
Berend Strik (1960) is gefascineerd door de seksbladen die de jaren 70-90 te koop waren.
Uit zijn verzameling heeft hij de meest expliciete genomen en die min of meer verhuld door ze te voorzien van borduursels en lapjes. Natuurlijk bewerkt hij ook andersoortige foto's op dezelfde wijze.
|
![]() | |||||||
Viviane Sassen (1972) begon met foto's van zichzelf en haar vrienden te maken, waarbij ze in vreemde houdingen lagen. Later werkte ze graag in Afrika, waarbij schaduwen delen van de mens onzichtbaar maakten.
Hier is zij met rode verf bezig. De kwast zat vast in haar ondergoed.
Mandy den Elzen (1981) maakt installaties met dierlijke organen. zij is gefascineerd door de ingewikkelde processen die zich binnen een dierlijk lichaam afspelen. Mooi om te zien, maar bloot?
Fernando Sanchez Castillo (1970, Spanje) verbeeldt de man die in 1989 stuitte op de tanks die oprukte naar het Plein van de Hemelse Vrede om daar de demonstrerende studenten weg te jagen.
Hij ging met zijn boodschappentassen voor de tanks staan en versperde hun de weg. Omstanders trokken hem weg en de identiteit van de man is nooit vastgesteld.
|



















No comments:
Post a Comment