My Blog List

Tuesday, April 12, 2022

Paula Rego in Kunstmuseum Den Haag

Portugal is een verschrikkelijk land voor vrouwen, aldus Paula Rego (1935, Portugal).
Ze studeerde in Londen en pendelde tussen Lissabon en Londen. Uiteindelijk vestigde ze zich in Engeland. Daar groeide ze uit tot een belangrijk schilder. Nu pas breekt ze ook door in andere landen.
In haar werken staat de vrouw centraal. Herinneringen, haar depressies, abortus, de sociale positie van de vrouw, alles komt in series tot uiting. Na de dood van haar echtgenoot raakte ze in een diepe depressie. Veertig jaar lang bericht ze een therapeut die haar behandelde vanuit de theorie van Jung.
Dat heeft haar als kunstenaar op een ander soort werk gericht: surrealistisch en wreed en ontroerend.
Om te voorkomen dat haar werk sentimenteel wordt, is de voorstelling vervreemdend, ook door het gebruik van poppen naast mensen.
De bank waarop ze tijdens de sessies lag, heeft ze van hem overgenomen en staat nu in haar atelier.
Daar bevinden zich ook allerlei poppen en kleding. Op veel werken is haar vaste model te zien: Lila Nunes. Ook haar familieleden gebruikt ze voor haar voorstellingen.
Ze werkt het meest met pastelkrijt. Ze vindt dat ze daardoor een direct verband heeft tussen hand en doek.



OPSESSION IV 2004
Lola Nunes op de psychobank

OPSESSION SERIES 
Naar foto's van 'bezeten' vrouwen

THE DANCE 1988

THE LITTLE MURDERESS 1987




THE ARTIST IN HER STUDIO 1993



LOVE 1995

ANGEL 1998

UNTITELD NO 2 (ABORTION SERIES 1998


De familie speelt een belangrijke rol in veel van haar werken. Ze geven een onbehaaglijk gevoel door de machtspelletjes, de verleiding en perverse onschuld.

SNOWHITE AND HER STEPMOTHER 1995
Deze scene komt niet voor in het bekende sprookje.

FAMILY 1988
het meisje duwt haar lijf tegen het kruis van de man, moeder helpt de man met uitkleden, het jonge meisje kijkt vol verwachting toe. Of zien we hier heel wat ander sin?



SISTERS????
We zien Lola Nunes, haar man en dochter


DE KUSSENMAN 2004
Aangekocht door het Kunstmuseum









 

No comments: