In het museum is kunst te zien uit de verzameling van de stichter Geert Stienmeijer.
Hij verzamelt o.a. kunst uit de voormalige DDR. Het verraste hem dat de kwaliteit van de Oostduitse kunst zo goed was. In het westen was geen enkele belangstelling voor wat voor kunst gemaakt werd achter de muur. De kunstacademie in Leipzig heeft van oudsher het vakmanschap van de studenten op de eerste plaats staan. Ook lag/ligt het acccent op figuratief. Dat werd in het westen gezien als ouderwets. Vakmanschap was niet vereist, een kunstenaar moest conceptueel werken.
Ter gelegenheid van het eerste lustrum is dit jaar een overzicht te zien van kunst uit voormalig Oost- Duitsland en de aanzet van de 'nieuwe kunst' die regelmatig in de Nederlandse musea te zien is,
![]() | ||
| DORIS ZIEGLER (1949) DAS KONZERT (1990) Haar eerste werken toonden de omstandigheden waarin fabriekarbeiders moesten werken. Na de val van de muur (1989) richtte ze zich op acteurs en muzikanten die in een kleine ruimte spelen. De voorstellingen bevreemden: de nauwe ruimte sluit hen in, ze dragen kleding en attributen die niet bij elkaar passen, ze zwijgen en kijken beschaamd.
|
![]() |
| VOLKER STELZMANN (1940) STRASSE XX 2011 Veel van zijn werken zijn straattaferelen. De mensen die we in het licht zien, wijken af van het 'gewone' door kleding en kapsel. Sommigen lijken manvrouw te zijn. |
![]() |
| TAMARA UND ASSISTENTIN UND MESSENWERFER 2013 |
![]() |
| SCHWARZ ROT GOLD 2005 Ook hier zien we |
![]() |
| NORBERT WAGENBRETT (1954) |
![]() |
| ANNETTE SCHROTER (1956) ROZENGARTEN 28 2000 |
![]() |
| ANGELA HAMPEL (1956) ZELFPORTRET ALS HOND |
![]() |
| WOLFGANG MATTHEUER (1927-2004) SELBST 1979 Aanvankelijk was hij deel van de Oostduitse elite. In 1988 brak hij met het regime. Zijn werken laten zien dat hij zeer betrokken was met wat er gebeurde in de maatschappij. |
![]() |
| UBERRASCHENDE BEGENUNG 1976 |
![]() |
| ZWIESPALT 1979 |
![]() |
| VERGNUGLICHKEITEN (zu Bertold Brecht) 1979 |
![]() |
| HANS TICHA (1945) POLIT ZIRKUS 1982 Het heldere kleurgebruik en de gekke figuren lijken te verwijzen naar pop art. Zelf noemde hij het AGIT POP. De afkeer van de politiek in de DDR uitte hij via zijn werken. Al is de symboliek niet altijd even helder. |
![]() |
| HERMAN GLOCKNER (1889- 1978) FORM IN ROT 1975 De invloed van Klee, Kadinsky en Calder is terug te zien in zijn beelden. De nazi's noemde zijn werk Entartete Kunst. |
![]() |
| HUBERTUS GIEBE (1953) DER SCHAUSTELLER 1992 De massa wil macht en chaos, aangespoord door hun leiders. |

















No comments:
Post a Comment