Carel Balth (1939-2019) was een pionier in Deventer. Hij besloot een kunstenaar te worden.
In begin jaren 60 ontstond er in Nederland een NUL-beweging en in Italië de groep ZERO.
Deze groepen hadden genoeg van het 'wilde' verven van de Cobra-beweging (Karel Appel,
Corneille, etc) , het abstract- expressionisme uit Amerika (De Kooning, Pollock) en de invloed
en navolging van Picasso. Zij wilden kunst maken met eenvoudige middelen en het liefst
zonder verf en doek (denk aan Schoonhoven)
Carel Bath was op zoek naar licht en schaduw. Eerst door eenvoudige constructies die
veranderden door de lichtval. Daarna ontdekte hij de mogelijkheden van Polaroids die
goed te bewerken zijn met chemicaliën.
![]() | ||||
| LIGHT OBJECT 1976 geslepen en bewerkt plexiglas.
|
![]() |
| THE NEW COLLAGE (1979-1982) |
eerst plakte hij folie op een muur. daar nam hij een foto van.
de foto legde hij op de grond en legde daar twee stukken folie op.
De een is strak de ander gekreukt.
De lucht weerspiegelt op de opgelegde stukken.
De lichtval komt van bovenaf.
![]() |
| UNTITLED (TO MALEVICH) 1985 Polaroid camera's drukken direct de foto's af. Het duurt even voordat de foto ontwikkeld is. Tijdens het ontwikkelproces kan je de foto bewerken door het papier te manipuleren (zie onderaan de foto). En je kan de drukinkt weg schrappen (zie kruis). |
![]() | ||
| THE TOUCH 1 1992 Laser prints is het volgende experiment. Hij nam bestaande foto's op met een laser. Daarna vergroot hij delen van de laserprint tot zelfs 2500 maal. De waterlelies van Monet heeft hij als basis genomen. Ook Monet was geobsedeerd met licht. Nu lijkt het een satelietfoto van een deel van de aarde.
|








No comments:
Post a Comment