My Blog List

Monday, January 13, 2025

MY WORLD--> Singer Museum Laren


De kunstcriticus Hans den Hartog Jager heeft een aantal keren in museum De Fundatie Zwolle als gastcurator exposities gepresenteerd. Nu heeft Museum Singer Laren hem gevraagd een tentoonstelling samen te stellen met werken die hij kon kiezen uit vijf Nederlandse privé-verzamelingen.
Hij heeft besloten om thematisch te werk te gaan en heeft een schitterende collectie gekozen.

1. DE MENS

MATTHEW DAY JACKSON (1974, USA)
MODERN MAN  2011 staal en brons

TALA MADANI (1981, Iran)
LEVIATHAN 2010 spray &oliev
De heerser is opgebouwd uit kleine lenige mannetjes,
die letters uitbeelden.


ZENG FANZHI (1964,China)
MASK SERIES NO.13 1999 oliev
De vervreemding die in China ontstond door
de regering die alles voorschrijft, bracht de
schilder tot deze maskers. 

FOLKERT DE JONG (1971)
BALANCING ACT, LAURA 2007
Ze balanceert op een olievat. Het olievat
is symbool voor de klimaatverandering.
Laura toont niet haar eigen gezicht, ze draagt
een masker.


YINKA SHONIBARE (1962, UK)
COPENHAGEN GIRL WITH A HOLE IN THE HEAD 2013
De danseres dreigt haar evenwicht te verliezen.
De ballonnen helpen haar. Het ziet er prachtig uit.
Haar tutu is stof met batikprint. De kunstenaar gebruikt
die stof in bijna al zijn werken.
Haar hoofd is vervangen door een globe met daarin een
(kogel)gat.

VIVIANE SASSEN (1972)
ETHAN /MINT 21:00 2013 foto
        




MARLENE DUMAS (1953)
THE KLEPTOMANIAC 2005 olieverf


                                                                              
KAYE DONACHIE (1977, UK)
MOONLIGHT AND SINGING  2019


ZHANG SHUJIAN (1987)
LOOK MUCH MORE CLEAR 2011 olieverf op hout


CAMILLE HENROT (1978, Frankrijk)
A REMARKABLE ASCENT 2016 brons

MARY SIBANDE  (1982, Zuid Afrika)
THE MANIFESTATION 2022 oliev op brons
Ze heeft veel beelden gemaakt van Sophie.
Zij vertegenwoordigt de huishoudelijk hulp
in de Apartheid. Dienstmeisjes hoorden zo gekleed
 te gaan. Ze breit een trui met Superman-logo,
een symbool van vrijheid.

VOJTËCH KOVARIK (1993, Tsjechië)
ISLAND OF OGYGIA  2000 acryl
De man oogt groot door de kadering.
Hij lijkt wanhopig, langs zijn linkerhand druiupt een traan.

ZANELE MUHOLI (1972, Zuid-Afrika)
FROM THE NGONYAMA SERIES:
CWAZIMULE II, PARIS
2019
Deze serie bestaat uit zelfportretten
met een sterk zwart-wit contrasten.
Ze gebruikt allerlei middelen om haar te 'versieren'.
Dit lijkt grappig, maar zijn symbolen voor hoe
haar ras voor alles werd gebruikt.

                                                           

SOMNYAMA, IV OSLO 2015












 

 

No comments: