My Blog List

Thursday, October 28, 2010

COURTAULD GALLERY LONDON

De Courtauld Gallery heeft werken vanaf de middeleeuwen tot en met de 19e eeuw in zijn bezit. Daarnaast een indrukwekkende verzameling Grafiek. Toch komen de meesten voor 'de impressionisten.'

Vincent van Gogh(1853-1890, Nederland) is de absolute topper in de rijke verzameling die in deze gallery bijeen is gebracht dankzij een legaat van de fabrikant Courteauld. Alle belangrijke Franse schilders uit de tweede helft van de 19e eeuw, voornamelijk impressionisten, zijn hier bij elkaar met topstukken.
Van Gogh noemt men veelal een post-impressionist. Helaas vergeet men soms door zijn levensverhaal, zijn depressies en zelfmoord naar zijn werk te kijken. En dat is nog steeds het aanzien meer dan waard. Zijn onderzoek naar vorm en kleur leveren meer op dan interessante plaatjes. Zoals dit werk, waarbij de anecdote over het afgesneden oor die bij de voorstelling hoort, het kijken beinvloedt, maar let op de geraffineerde soberheid van kleur en de eenvoud waarmee de ogen expressief zijn gemaakt.
Portrait avec bandage 1889
Edouard Manet(1832- 1883, Frankrijk) kan niet bij de impressionisten gerekend worden, al gebruikt hij soms wel hun techniek. Hij bracht het Franse kunstenaarswereldje en de rijke burgers nogal eens in opwinding met zijn werken.
Zelfs dit beroemde werk had dat effect. Hij zoemt niet in op de rijken maar zet een eenvoudig dienstertje centraal. Bovendien is de reflectie waarbij we haar aan de achterkant zien en de man die zij aankijkt(ze kijkt het werk uit, richting de waarnemer van het schiderij) niet op deze wijze mogelijk. De weerspiegeling is teveel naar rechts geschoven. Links zien we in de spiegel een stukje van de acrobatie waarnaar de mensen op de tribune kijken. Une bar au Folies Bergeres 1882

Georges Seurat(1859-1891, Frankrijk)noemt men de ontdekker/uitvinder van het pointilisme dat in het impressionisme een grote rol is gaan spelen. Hij onderzocht hoe onze ogen kleuren mengen als die dicht naast elkaar in kleine hoeveelheden geschilderd worden. Dit werk is een van de weinige portretten van zijn hand. Het toont zijn maitresse die enkele maanden eerder een kind van hem ter wereld had gebracht
Vrouw die zich opmaakt 1888

Pierre- Auguste Renoir(1841-1919, Frankrijk)heeft vele malen de rijke burgers in hun uitjes geschilderd. Altijd op impressionistische wijze, dus met veel aandacht voor de lichtval en geen strakke (teken)lijnen. Het bijzondere van dit werk is dat het perspectief niet reeel is. We zitten vlak voor of op de rand van de loge. De vrouw kijkt ons aan, terwijl de man met zijn kijker omhoog kijkt. Blijkbaar is er in een hoger gelegen loge een vrouw of een gezelschap dat hem interesseert.
La Loge 1874


Claude Monet(1840-1926, Frankrijk)geldt als de belangrijkste impressionist. In dit werk is nog duidelijk de natuur langs het water en de stad in de verte te herkennen.
In zijn latere werken zie je steeds meer de vormen vervagen, wat blijft is de kleurenpracht en het licht.
Argenteuil 1873

Paul Gauguin (1848- 1903, Frankrijk) gaf een geidealiseerd beeld van Tahiti, waar hij enkele jaren verbleef. Hij liet zich daar beinvloeden door de kleuren en de vormen die hij daar aantrof. De werken tonen een wereld die doordrenkt is van erotiek, een paradijs op aarde
Nevermore 1897

Paul Cezanne (1839-1906 Frankrijk) heeft talloze malen de berg geschilderd die hij vanuit zijn atelier kon zien. Niet omdat hij verlegen zat om onderwerpen, maar omdat hij zag hoe de zon, de wolken, de jaargetijden hun invloed uitoefenden op het voorkomen van de berg. Bovendien ging het hem niet om een zo precies mogelijke uitbeelding van wat hij zag, maar bleef hij experimenteren met de techniek van het schilderen en dan is het onderwerp niet het belangrijkste, maar de kleur en de vorm. Le Mont Sant Victoire 1882
Een ander geliefd onderwerp waren de kaartspelers. Hij heeft een viertal schilderijen gemaakt waarop de kaartspelers te zien zijn. In de gallery zijn nu drie van de vier werken te zien met veel voorstudies. Het is een prachtig geheel geworden, waarbij te zien is dat hij de spelers elk apart heeft geschilderd in diverse houdingen om daarna de compositie met meerdere spelers te maken.

De Kaartspelers 1893

No comments: