My Blog List

Monday, April 04, 2011

GERT& UWE TOBIAS +JAMES ENSOR IN GEMEENTEMUSEUM

2 april 2011

De tweelingbroers Gert & Uwe Tobias(1973, Roemenie)veroveren de kunstwereld.
Zij maken vooral enorme houtsneden, vaak gebaseerd op de kunst van het land of stad, waar ze exposeren. Daarnaast maken ze installaties, gouaches en collages.
Voor het GEM in Den Haag baseerden ze zich op het 17e eeuwse stilleven en vooral op de aan touwtjes hangende geiten of gevogelte die daarop te zien zijn.
Ze maken los van elkaar tekeningen, dan componeren ze het beeld, scannen dat op de computer, die vervolgens de houtsneden snijdt. Door de enorme omvang van veel van hun werken moeten ze 12 of 18 vellen afdrukken en samenstellen. Elk werk kent een oplage van hooguit 2. De platen worden later eventueel weer gebruikt in andere samenstellingen.
ZT 2011
Voor elke tentoonstelling maken ze een affiche. Zo zijn ze ook begonnen. Nadat ze met hun ouders naar Duitsland verhuisd waren, vernamen ze dat de streek waaruit zij stammen in het Westen vooral bekend is door Dracula en de vampiers. Hun eerste werken waren posters voor hun geboorteland met de nadruk op de horror, gruwelijk maar vol kleurenpracht.

ZT 2010

ZT 2010
Deze vogelkop verschijnt veelvudlig op hun werken.

ZT 2009
De rasterachtergronden gebruiken ze graag net als leestekens. Hiermee worden ze gezien als navolgers van Mondriaan. Een wat vergaande vergelijking.

ZT 2011
Hier is duidelijk de invloed van het Hollandse stilleven te zien.
ZT 2010
Als je goed kijkt zie je een geitenkop.

De broers Tobias waren ook aanwezig op de expo in Oostende, waar ter gelegenheid van het feit dat Ensor 150 jaar geleden werd geboren de invloed van Ensor op moderne, jonge schilders werd getoond. Veel invloed op het werk was er niet te zien behalve bij de tweeling Tobias. Zij sloten wonderwel aan op Ensor in hun groteske figuren en bonte kleuren.
James Ensor (1860-1949) heeft een overzicht in het Stedelijk. Veel werken zijn bekend.
Zijn karikaturale uitbeeldingen, zijn spot, het gebruik van maskers, de dood en Christus zijn overbekend. In veel musea behoort Ensor tot de lichte hoogtepunten, veel Ensors bij elkaar zorgt ervoor dat de werken elkaar verzwakken. Het wordt bijna een maniertje.

ZELFPORTRET MET HOED MET VEREN
Amper 23 jaar oud schildert hij dit ijdele, maar geestige portret met de hoed van zijn tante op het hoofd.
INTRIGE
De man loopt met zijn minnares te wandelen. Zijn vrouw of ex valt hem lastig omdat hij niet voor zijn kind zorgt.
DE SCHILDER OMRINGD DOOR MASKERS
De maskers dienen bij Ensor niet alleen tot vermaak. Zij ontmaskeren de dragers en tonen hun ware aard.
PIERROT
De clown is verward, voelt zich gevangen in zijn rol.
MAN VAN SMARTEN
Een klein schilderij dat geschilderd lijkt door een hedendaagse striptekenaar.
DE DOOD ALS SCHILDER
Ensor kokketteert graag met de dood. Hij kon stevig afgeven op zijn omgeving en collega kunstenaars. Hij wist al dat je door ophef te maken de schijnwerper op je gericht krijgt en dus ook op je werk. Hij noemde zich graag de onbegrepen voorganger die eigenhandig de kunst zou redden uit de handen van de dode kunstenaars.

No comments: