My Blog List

Tuesday, April 24, 2012

JAN BEUTENER BUITEN BEELD KUNSTHAL ROTTERDAM

14 april 2012 De schilder Jan Beutener werd in 1932 in Maarssen geboren. Zijn doorbraak kwam toen hij onder de indruk van het werk van Rothko besloot zijn doeken strak te componeren waarbij de kleurvlakken een spel van aantrekken en afstoten moesten vormen. Hij baseert zich op de werkelijkheid, kiest aansprekende details, zoomt daarop in en schildert ze zo da thet voor ieder herkenbaar is en tegelijkertijd een abstract werk lijkt. De compositie en de kleur is belangrijker dan de voorstelling. In de jaren tachtig heeft hij veel aan theatervormgeving gedaan, o.a. samen met Annie M.G.Schmidt voor 8 musicals. Daarnaast is hij docent geweest aan de diverse academies en bestuurslid van allerlei kunstcommissies. Met 50 werken geeft de Kunsthal een perfect overzicht van zijn oeuvre.
AARDAPPELS1969, 135x110. Met dit werk brak hij door. De invloed van Rothko is te zien in de twee kleurvlakken.
FEESTTERREIN1969,80x100 Van het fesstterrein is weinig te zien. De achterkant van een aanplakbord en zeildoek om het terrein af te zetten. De hand die het linnen vastgrijpt, geeft een spanning aan het geheel. Het is alsof je een moment ziet van een gebeurtenis. Onwillekeurig ga je om het beeld een verhaal maken. Tegelijk is de compositie helder en rustig.
ACHTERNAMIDDAG1972,65x 80 Een strakke compositie waarin vanuit een hoog standpunt een plat dak te zien is met een open luik en een verlaten handdoek. De inhoud intrigeert: wie lag er hier te zonnen? Kijken wij door de ogen van iemand die vanuit zijn huis zicht heeft op dit dak? Een voyeur?
HEER VAN ACHTEREN GEZIEN1972,52x52 Weer een tweedeling, ook in perspectief. Vooraan de man en daarachter de deuropening. De heer lijkt te breed om door de deur heen te kunnen.
SCHUTTING1974,150 x 225 Het eerste werk dat ik van Beutener zag en het frappeerde me meteen. Een groot groen vlak en daaronder een smal grijsachtig vlak. Het onderste deel verliest het niet van het grote bovendeel, daarvoor vraagt het voldoende aandacht door de kleine voorwerpen die in de goot en op de stoep liggen.
TWILIGHT1975,101,5x82,5 Het licht is opmerkelijk, het verlicht het hout van de ramen, waarachter het al donker wordt. Ook hier weer veel zeggingskracht met weinig lijnen en kleuren.
IN BETWEEN1986,100x130. Hier zie je duidelijk hoe goed Beutener zijn details kiest(en zijn kleuren). Ieder herkent direct de situatie: een vergadering van hoge heren.
ROUGE1986,110x95 Beutener schildert regelmatig meubels, voornamelijk tafels en fauteuils. Natuurlijk vanwege hun vorm. Zijn rood is stralend, magnifiek, steekt scherp af tegen de groene achtergrond en wordt fijntjes becommentarieert door het witte zakdoekje, weggestopt in de naad..
HANGEND2005,150x135 De emmer is bijna een abstract vlak geworden, evenals de lichtgele achtergrond. De rode werkhandschoenen doorbreken de abstracte compositie en benadrukt die tegelijkertijd.
DAK2008,150x150. Vorm en voorstelling vallen hier samen. Het doek is een driehoek.

No comments: