My Blog List

Sunday, February 19, 2017

HAUTE PHOTOGRAPHIE ROTTERDAM 2017

De berichten over dit nieuwe onderdeel van Art Rotterdam waren veelbelovend. Een uniek concept, waarin werk van gerenommeerde gecombineerd wordt met veelbelovend werk van jongere fotografen. Nu is deze combinatie niet baanbrekend te noemen, dus moest het iets anders zijn.
Dat was het ook. Het was een presentatie van vijf grote fotogaleries uit de hele wereld.
De entree was 10 euro, de plek Las Palmas 2, naast het Fotomuseum.
Al snel bleek het een zeer commercieel opgezette prersentatie van Kahlman Gallerry uit Amsterdam.
Meer dan 80 % van de werken kwamen bij deze gallery vandaan. De rest kwam inderdaad van enkele andere verkopers uit b.v. Antwerpen en New York. Hun aanbod bleek vooral uit oudere foto's te bestaan, overbekende werken uit de straat fotografie uit de jaren 50 en 60. De prijzen lagen hoog, de oplagen nog hoger, want ongelimiteerd. Kahlman voegde werk van Sanne Sannes en Gerard Fieret toe. De prijzen lopen gemakkelijk op tot boven de 10.000 per foto.
De rest was vooral aantrekkelijk voor kopers die willen laten zien dat ze 'verzamelaars' zijn: verantwoord naakt, fraaie landschappen en portretten. Vaak op groot formaat, gevat in indrukwekkende lijsten. Dit publiek was binnengekomen 'op uitnodiging', kreeg een glas in de hand gedrukt en een vrijwilligster mee die rondleidde en de prijzen uit het hoofd had geleerd.
Een sfeer die je niet direct bij Art Rotterdam zou verwachten.
Foto's nemen is niet altijd genoeg voor dit publiek. Ze willen verrast worden door wat er nog meer met foto's kan, zoals bewogen beelden, foutieve afdrukmethodes,  computergestuurde manipulatie, weghalen van delen door schrappen, branden of chemicaliĆ«n toe te passen.
Voorbeelden hiervan zijn:



DARWIN, SINKE & TONGEREN.

HIDEYUKI ISHIBASHI

INKA & NICIAS

IRIS HUTTEGER (zwartwit foto met gekleurde borduurgarens)

LORENZO VITTURI

ROGIER HOUWEN
Gelukkig waren er ook werken van fotografen die weten waar het omdraait bij fotografie:
STPHAN VANFLETEREN

PIETER HENKET

No comments: