My Blog List

Tuesday, October 18, 2022

BREDA PHOTO 2022

De 10e editie van BredaPhoto is groter en interessanter dan de vorige aflevering. Gelukkig is nu een goede mix gemaakt tussen kunstfotografie en sociale en journalistieke fotografie. Veel van de exposanten doen verslag van iets maar op een artistieke wijze.

STATION BREDA

NOOR BOITEN (1999)  heeft een installatie gemaakt met veel kleine schermen waarop een constante  reeks gifs te zien zijn. Ze heeft bewust een fysiek kunstwerk gemaakt en een digitaal. Door de opkomst van NFT's (non- fugible token), dat zijn digitale kunstwerken waarvan je de eigenaar door ze te kopen, is de kunsthandel uitgebreid met niet tastbare kunstobjecten. 

CHEAP GIFS $$$ BUY NOW!

KOEN HAUSER (1972) is een nieuw pad ingeslagen. Hij is een enthousiast tuinier en dat inspireerde hem om op zoek te gaan naar een paradijs. Daarvoor maakte hij vorm en inhoud los van de logische samenhang. De natuurfoto's zijn door hem zo bewerkt dat ze op geen enkele wijze terug te voeren zijn naar de voorstelling. Als een schilder is hij te werk gegaan. Het levert een enorm groot werk op.

IN PARADISIUM (detail)
Al jaren maakt EELCO BRANDT (1969) digitale werken die de natuur verbeelden. Er zijn geen foto's gemaakt, alles is digitaal opgebouwd met 3D-modeling en digitale animatie technieken. De verstilde beelden komen tot leven en een proces begint, waarbij paddestoelen groeien, planten bloemen krijgen, etc.


NATURE AS A MACHINE

Cassandra kennen we uit de Griekse mythologie. Zij is een prachtige vrouw die de toekomst kan voorspellen, de god Apollo straft haar als zij haar belofte om met hem seks te hebben niet nakomt. Hij zorgt ervoor dat niemand haar nog zal geloven in haar voorspellingen. CARLIJN DE WIT (1997) is door dit verhaal geïnspireerd. Het video-drieluik gaat over terug eisen van macht en verandering.


CASSANDRA

GROTE KERK BREDA : SPACE TO BREATHE

Een speciale curator is er aangesteld om in de kerk een expositie in te richten met werk dat documentair en sociaal is. De fotografen zijn gekozen omdat ze in hun werk proberen over te brengen wat niet in woorden kan.

De Iraanse fotograaf SABA ALIZADEH (1983, Iran) gebruikt de portretten van soldaten die zijn gestorvenen de oorlog tussen Iran en Irak en die de staat gebruikt voor propaganda. Door deze te projecteren in huiskamers geeft hij de 'martelaren' hun menselijkheid terug. Het is natuurlijk ook een protest tegen de staat.
LIGHT AND SOIL

LIGHT AND SOIL

De pogingen om macht en controle over de natuur uit te oefenen zijn zinloos. Die overtuiging 
wil SIAVASH EYDANI (1985, Iran) in beeld brengen door zijn landschapfoto's.



De oorlogsfotograaf TIM HERRINGTON (1970-2011, GB) volgde de inzet van een Amerikaans  peloton in Afghanistan. In 2007 en 2008 leefde hij te midden van de soldaten. Hij fotografeerde hen in hun slaap en toont daarmee hoe kinderlijk en kwetsbaar ze zijn. Een heel ander beeld dan wat we in reportages zien.  De fotograaf is jong gestorven door een mijnbom. 


De gewelddadige drugskartels in Mexico en de corrupte lokale autoriteiten brengen talloze gezinnen in moeilijkheden, in armoede en vermoorde familieleden. YAEL MARTINEZ (1984, Mexico) probeert de situatie van deze gezinnen te visualiseren door de foto's te perforeren en zo licht te laten doorschijnen,
zichtbaar te maken wat niet zichtbaar is.


FIREFLY

Natuurlijk zijn er ook foto's van de curator NEWSHA TAVAKOLIAN (1981, Iran). Haar foto's zoemen in op de mensen die van kleine pleziertjes genieten.





XXL PLEIN

MIRASAWA - MOARA TUPINAMBA (1983, Brazilië )

Zij is een inheemse beeldend kunstenaar en activist. Zij komt op voor haar Tupinamba-volk.
Door collages te maken van natuurfoto's uit boeken en tijdschriften en portretten van inheemse vrouwen probeert ze de eenheid van natuur en inheemse mensen te benadrukken.




CHASSÉPARK

ILANA BAR (1988, Brazillie) heeft een vader die samenwoont met 2 broers en een zoon, die alle drie het syndroom van Down hebben. Het gaat haar niet om de ziekte, maar om de onderlinge genegenheid en het plezier dat ze met elkaar hebben.





No comments: