Veel van de landenpaviljoens vallen behoorlijk tegen. Sommige tonen architectuur of design, andere richten de blik op de wetenschap of op de natuur. Gelukkkig zijn er nog genoeg met verrassende exposities.
GROOT BRITTANIË heeft een prachtig opgebouwd digitaal verhaal met dia's, films, teksten en muziek. . Wie het geheel wil zien, heeft een uurtje nodig.
FRANKRIJK Het paviljoen is volledig overgenomen door JULIEN CREUZET (1986, FR). Hij heeft een frans-caraïbische achtergrond en is professor op de Ecole des Beaux Arts te Parijs.
In zijn installatie heeft hij vorm gegeven aan diverse gedichten/liederen. Ze hebben te maken met de oceaanwereld, waar vreemde wezens zich tussen de vissen en de koraalriffen begeven. He tis een mix
van video's, beelden en installaties.
THE CITY IS BEING BUILD 2017 |
THE YOUNG GARDIAN 2021 |
THE GARDENS 2013 |
THE LAZY FISHERMAN 2010 |
BENIN is voor het eerst met een paviljoen op de Biennale aanwezig.
Centraal staat deze hut gemaakt van jerrycans. ROMUALD HAZOUME (1962, Benin) |
interieur van de hut. |
MOUFOULI BELLO 1987 NIGTHBIRDS 203 |
Deze kapotte boot staat voor het grote probleem in Senegal. Vluchtelingen gaan met wrakke bootjes de oceaan op. Velen verdrinken. |
SAUDIE ARABIE geeft alle ruimte aan het werk van MANAL ALDOWAYAN (1973). Zij is een internationaal bekende kunstenaar. Ze houdt zich vaak bezig met de positie van de vrouw in de enerzijds traditionele cultuur en anderzijds de drang naar modernisme in haar land. Ze zoekt in haar werk naar manieren die de bezoekers doen beleven en hen aan het associëren zet door wat ze zien en horen. Haar installaties bestaat uit grote, dunne plakken alsof deze uit de woestijn zijn gesneden. Daarbij klinkt het geluid van een zingende woestijn. Door op de zandbergen te stampen en te klappen ontstaan er mystrieuze klanken.
Overal staan tekeningen en teksten. |
VENETIË heeft een eigen plek tussen de landenpaviljoenen. Een mooie ruimte waarin een prachtige installatie van PIETRO RUFFO (1978, IT).
Een enorme bibliotheek op de kaft staan geen woorden, maar planten. |
De globe toont geen werelddelen, maar dieren en goden. |
Al eerder was het werk van SAFET SEC (1943, Bosnië). De werken hingen in een barokke kerk. Nu hangen ze naast elkaar. En ze spreken nog steeds aan.
No comments:
Post a Comment