My Blog List

Wednesday, December 02, 2009

EDWARD HOPPER IN KUNSTHAL

1 december 2009
Onder de noemer Modern Life toont de Kunsthal een groot aantal werken van Amerikaanse kunstenaars uit de periode 1900- 1950. Veel van deze schilders zijn in Europa niet echt bekend op Hopper en O'Keeffe na. Veel van hen werkten aanvankelijk als dagblad illustratoren. Door hun snelle werkwijze leken zij bij uitstek geschikt om in New York het 'gewone leven' vast te leggen op het doek. Op uitnodiging van Robert Henri kwamen zij naar the Big Apple. Ze kregen de kans hun werk ten toon te stellen en te verkopen via de Whitney Studio, opgezet door Gertrude Vanderbilt - Whitney.
De werken die hier te zien zijn, komen dan ook allemaal uit de gigantische verzameling die deze dame is begonnen en die het Whitney Museum for American Art in New yotk nog steeds uitbreidt.
Robert Henri Gertrude Vanderbilt 1916. De echtgenoot van Gertrude wilde het schilderij niet in huis hebben. De gasten mochten niet denken dat zij de broek aan had.
Henri heeft Gertrude in een klassieke bevallige houding geschilderd, zoals Venussen en courtisanes/hoertjes afgebeeld werden. Rijke dames werden nooit liggend afgebeeld, maar zittend of staand in dure japonnen. Gertrude ligt er ontspannen bij in haar zijden huispyjama.
George Wesley BellowsSTAGNIGHT AT SHARKEYS 1909. De bokssport was snel populair geworden in New York. in de grotere cafés werden boksringen opgesteld en er kon grof gegokt worden. Bellows heeft een aantal schetsen gemaakt bij wedstrijden en die daarna in een jachtige stijl geschilderd. Veel elementen zijn alleen maar aangeduid, zoals het publiek. Door de lichtval en de compositie trekt het gevecht onmiddellijk de aandacht.
Reginald MarshTwenty Cent Movie 1936 De fotografie en de film vonden gretig publiek in de grote steden.
Film werd al snel het grote volksvermaak wat het altijd is gebleven. De titels, de kwijlende oude mannetjes die de stills bekijken wekken de indruk dat dit een voorloper van de seksbioscopen is, al waren die in die tijd nog niet aanwezig.

Thomas Hart Benton(1889-1975). Na zijn studie aan de kunstacademie in Chicago verbleef hij enige tijd in Parijs. Zijn stijl had hij snel te pakken. In grote ruimtes zette hij figuren neer die door hun elastische lijven veel bewegingen suggereren. Tijdens de tweede oorlog heeft hij veel doeken gemaakt waarin het marineleven de hoofdrol speelt. Benton gaf les, o.a. Jackson Pollock heeft hem als leermeester gehad. Zijn stijl sluit aan bij die van de Ashbarn School, die niet de rijken maar de 'gewone' Amerikaan tot onderwerp maakten.
POKER NIGHT 1948 Dit tafereel is gebaseerd op het beroemde stuk van Tenessee Williams: A Streetcar named Desire.
THE TWIST 1964

Georgia O'Keeffe1887- 1986.
Zij speelde vanaf de jaren 20 een belangrijke rol in de Amerikaanse schilderkunst.
Haar werk wordt wel tot het precisionisme gerekend door de technisch perfecte manier van schilderen waarbij als het ware ingezoomd wordt op de bloemen, landschappen en gebeentes die haar schilderijen tonen in vaak verschillende tonen van dezelfde kleur.
Haar kleurenpalet is sterk beinvloed door de natuur in Nieuw- Mexico, waar ze later ook is gaan wonen.
THE WHITE CALICO FLOWER 1931. Het onderwerp is een plastic bloem van heel dicht en doekvullend geschilderd. Dat deze bloem veelvuldig op graven te vinden was en is, zal zeker in de keuze voor dit onderwerp hebben meegespeeld. Het is heel precies en figuratief, maar door het perspectief niet of nauwelijks toe te passen, krijgt het ook een abstracte werking.
SUMMER DAYS 1936 De bergketens van Nieuw Mexico zijn afgebeeld naast typische woestijnbloemen en het doodshoofd van een geit. Weer perfect geschilderd en een boodschap suggererend die over dood, leven en overleven gaat.

Edward Hopper(1882-1967) is vooral bekend geworden door zijn eenzame mensen in voorsteden en bars. Daarnaast heeft hij veel landschappen geschilderd. Zijn werk wordt gekenmerkt door een bijna architectonische compositie met duidelijke lijnen.
SELFPORTRAIT1935 Ongebruikelijk voor een zelfportret is de omgeving, geen atelier, de kleding, geen schilderskiel. Het is door zijn halfgedraaide lichaam alsof hij op het punt staat weg te gaan en nog even luistert naar wat de persoon buiten het doek(de kijker)te zeggen heeft.
NEW YORK INTERIOR 1921 Hopper heef teen tijdje in Parijs geleefd. Daardoor kende hij het werk van Degas goed. De rug en de witte (dans)kleding van het model laten die invloed zien. Hopper reisde als zovelen met de trein naar huis. De spoorbaan liep langs woningen en net als vele andere reizigers genoot hij van de binnenkijkjes tijdens de reis. De compositie is eenvoudig. Het meisje zit ongeveer in het midden met achter haar de deur in een contrasterende kleur. Haar hand
die naar rechts omhoog steekt(repareert ze een kledingstuk) doorbreekt de staitsche compositie, links en rechts van haar zijn twee halfronde vormen te zien in rood en zwart die een bed suggereren.
RAILROAD SUNSET 1929 Na zijn huwelijk kreeg hij succes met zijn doeken die heel herkenbare taferelen voorschotelen, maar tegelijk eenzaamheid oproepen. De felle kleurenbanen die de zonsondergang aanduiden met op de voorgrond het donkere landschap met het verlaten spoorwachtershuisje dat nog net wat licht opvangt, is vol van sfeer en verlatenheid.
SEVEN A.M. 1948 Zoals de titel aangeeft gaat het hier om de zonsopgang. De brede schaduw die de klok op de muur werpt, toont aan dat de zon nog laag staat. De winkel heeft maar weinig spullen in de etalage. Die enkele spullen in het bijna steriele pand werken de sfeer van verlatenheid weer in de hand, zeker met het donkere bos erachter.
SOUTH CAROLINA MORNING 1955
Ooit, lang voordat het werk geschilderd werd, verbleven de Hoppers in South Carolina, langs de kust stonden eenvoudige hutjes waar negergezinnen woonden die van de zee leefden als vissers of jutters. De strakke lijnen van de 'cabin', de perspectieflijnen van onderkant huis en zijkant loopplateau doen de omgeving enorm maken. De negerin draagt een rode hoed, rode satijnen jurk en zwarte pumps, die eigenlijk te luxe zijn voor de omgeving.

No comments: