Onder de noemer Modern Life toont de Kunsthal een groot aantal werken van Amerikaanse kunstenaars uit de periode 1900- 1950. Veel van deze schilders zijn in Europa niet echt bekend op Hopper en O'Keeffe na. Veel van hen werkten aanvankelijk als dagblad illustratoren. Door hun snelle werkwijze leken zij bij uitstek geschikt om in New York het 'gewone leven' vast te leggen op het doek. Op uitnodiging van Robert Henri kwamen zij naar the Big Apple. Ze kregen de kans hun werk ten toon te stellen en te verkopen via de Whitney Studio, opgezet door Gertrude Vanderbilt - Whitney.
De werken die hier te zien zijn, komen dan ook allemaal uit de gigantische verzameling die deze dame is begonnen en die het Whitney Museum for American Art in New yotk nog steeds uitbreidt.

Henri heeft Gertrude in een klassieke bevallige houding geschilderd, zoals Venussen en courtisanes/hoertjes afgebeeld werden. Rijke dames werden nooit liggend afgebeeld, maar zittend of staand in dure japonnen. Gertrude ligt er ontspannen bij in haar zijden huispyjama.


Film werd al snel het grote volksvermaak wat het altijd is gebleven. De titels, de kwijlende oude mannetjes die de stills bekijken wekken de indruk dat dit een voorloper van de seksbioscopen is, al waren die in die tijd nog niet aanwezig.
Thomas Hart Benton(1889-1975). Na zijn studie aan de kunstacademie in Chicago verbleef hij enige tijd in Parijs. Zijn stijl had hij snel te pakken. In grote ruimtes zette hij figuren neer die door hun elastische lijven veel bewegingen suggereren. Tijdens de tweede oorlog heeft hij veel doeken gemaakt waarin het marineleven de hoofdrol speelt. Benton gaf les, o.a. Jackson Pollock heeft hem als leermeester gehad. Zijn stijl sluit aan bij die van de Ashbarn School, die niet de rijken maar de 'gewone' Amerikaan tot onderwerp maakten.


Georgia O'Keeffe1887- 1986.
Zij speelde vanaf de jaren 20 een belangrijke rol in de Amerikaanse schilderkunst.
Haar werk wordt wel tot het precisionisme gerekend door de technisch perfecte manier van schilderen waarbij als het ware ingezoomd wordt op de bloemen, landschappen en gebeentes die haar schilderijen tonen in vaak verschillende tonen van dezelfde kleur.
Haar kleurenpalet is sterk beinvloed door de natuur in Nieuw- Mexico, waar ze later ook is gaan wonen.


Edward Hopper(1882-1967) is vooral bekend geworden door zijn eenzame mensen in voorsteden en bars. Daarnaast heeft hij veel landschappen geschilderd. Zijn werk wordt gekenmerkt door een bijna architectonische compositie met duidelijke lijnen.


die naar rechts omhoog steekt(repareert ze een kledingstuk) doorbreekt de staitsche compositie, links en rechts van haar zijn twee halfronde vormen te zien in rood en zwart die een bed suggereren.



Ooit, lang voordat het werk geschilderd werd, verbleven de Hoppers in South Carolina, langs de kust stonden eenvoudige hutjes waar negergezinnen woonden die van de zee leefden als vissers of jutters. De strakke lijnen van de 'cabin', de perspectieflijnen van onderkant huis en zijkant loopplateau doen de omgeving enorm maken. De negerin draagt een rode hoed, rode satijnen jurk en zwarte pumps, die eigenlijk te luxe zijn voor de omgeving.
No comments:
Post a Comment