My Blog List

Tuesday, October 30, 2018

TO INFINITY AND BEYOND Breda Photo Festival 2018


Alweer de 8e editie van dit fotofestival, dat langzamerhand het belangrijkste van Nederland wordt.
Een thema vormt een goede leidraad voor de keuze van deelnemers en voor de verwachtingen van het publiek. De titel van het festival wijst naar de invloed van de wetenschap op ons leven en op de toekomst. Gelukkig is er ook plaats voor werken die op artistieke wijze het thema verbreden.

Een absoluut hoogtepunt is de installatie die inde oude Koepelgevangenis is te zien. Het is een werk van Geert van Kesteren (1966) reist al 25 jaar door het Midden Oosten als fotograaf/filmer. Hij is vooral geïnteresseerd in het Heilige Land en met name in Jeruzalem omdat een pelgrimsoord is voor het Judaïsme, Christendom en Islam. Bovendien is  daar ook het geloof in de algoritmes volop aanwezig.
THE BELIEVERS (2018) bestaat uit een 12 meter lange videowal, opgebouwd uit 29 schermen. Daarbij is een fantastisch geluidsdecor aanwezig, dat in de Koepel alom te horen is.








Een Deens fotografencollectief Sara, Peter & Tobias werken sinds 2015 samen met groot succes en heel wat prijzen.  Hun project THE MERGE ging in Breda in premiere. Zoals de titel aangeeft gaat over de fusie tussen mens en apparaat. Bij de complete overgave aan de media  stellen zij vraagtekens en beschrijven ze een worst case scenario.


Dit apparaat werkt met geluidsgolven, kleurenvelden, etc waardoor men in een korte tijd los komt van de dagelijkse zorgen. Het is gebaseerd op Indiaanse en Aziatische rituelen.
In Japan kunnen mensen zich voorbereiden op de dood door tijdens een meerdaagse cursus hun begrafenis, hun ziekbed en hun sterven te ervaren nu ze nog gezond zijn. Onderdeel is dat men in de kist gaat liggen in hun doodskleed, hun ademhaling zo traag mogelijk te maken en kalm te blijven als de kist gesloten wordt voor vijf minuten.




Het Afrofuturisme is een nieuwe stroming in de Afrikaanse kunst. Het voorspelt een grote toekomst voor de Afro-Amerikanen. Het is een samengaan van Science Fiction, mode, technologie en kunst.
Sun Ra, een jazzmusicus in de jaren vijftig, kan je zien als een voorganger. Hij kleedde zich en zijn orkest in wonderlijke kostuums en zei dat hij van Saturnus kwam.
De Keniaan Osborne Macharia maakt een soort glamourfoto's die aansluiten bij de stroming.
De serie NO TOUCH AM toont 3 "Hausa Herbal Men" uit de staat Ketsina in Nigeria. In hun mooie pakken en hun huisdier (getemd op de wijze van hun voorouders) bewaken zij 's nachts de oerwouden. Zij beschermen de jungle flora en voorkomen illegaal hakken. Echt of Fake?



FLOATING NIGHTMARES is een serie die speciaal voor het festival is gemaakt door Keyezua (1988, Angola). Zij studeerde in Nederland en werkt in Angola.
De foto's zijn gemaakt naar aanleiding van de grote stroom vluchtelingen uit Afrika.
Het idee is dat de vluchtelingen in de opvangkampen een serum krijgen toegediend waardoor ze willoos en emotieloos worden en zo gemakkelijk slavenarbeid kunnen verrichten.






Honderden rivieren en meren raken door de klimaatveranderingen uitgedroogd. Een ramp voor de bevolking die leeft van de landbouw en veeteelt. Grazige weiden verworden tot woestijnen.
De Zuid-Koreaan Daesung Lee kreeg toestemming de foto's die zo'n veertig jaar geleden gemaakt zijn in opdracht van het Nationaal Museum te gebruiken. Hij gebruikt ze om het verschil te laten zien tussen nu en toen. De figuranten hebben traditionele kleding aan.




In Zuid-Hongarije is een kippenfarm waar alle hennen behoren tot het ontworpen ras
Novogen White. Ze zijn gemaakt om zoveel mogelijk eieren te leggen, die gebruikt worden om medicijnen van te maken. Ze zijn dus net zoveel natuur als techniek.  De fotograaf Daniel Szalai (1991, Hongarije) maakte 168 kippenportretten, maar alle kippen zijn bijna identiek.









No comments: