My Blog List

Wednesday, November 03, 2010

TATE BRITAIN LONDON

OKTOBER 2010
Tate Britain heeft de grootste verzameling Britse werken van de 16e t/m 20e eeuw ter wereld. Merkwaardigerwijs zijn hier ook Mondriaan en Schwitters te zien, die niet echt tot de Britse kunstenaars gerekend kunnen worden. De vele werken van William Turner zijn in een aparte Gallery opgenomen. De romantische stroming uit de tweede helft van de 19e eeuw was helaas niet te zien. Maar er bleef genoeg over.
THE CHOLMONDELEY LADIES 1605 is een anoniem werk dat curieus is door de horizontale compositie en de minieme verschillen tussen de beide ladies.
Zij vormen een tweeling, getrouwd met een tweeling en praktisch in dezelfde maand moeder geworden. Alleen is de baby links bij de geboorte gestorven..

THE SALTONSTALL FAMILY 1637 DAVID DESGRANGES. De schilder kreeg de opdracht om dit familieportret te maken. Het ziet er wat onbeholpen uit met de stijve figuurtjes. De inhoud is curieus. De man komt zijn nieuwe vrouw voorstellen aan zijn gestorven vorige echtgenote.


SATAN SMITING JOB WITH SORE BOILS 1826 WILLIAM BLAKE.
Het werk van Blake kende in de jaren zestig een revival. De symbolische voorstellingen en de onrealistische kleuren spraken de jongeren weer aan die onder andere door het drugsgebruik de beelden als hallucinaties herkenden.

DEATH ON A PALE HORSE 1827 WILLIAM TURNER Van brave havengezichten en realistische scheepsportretten ontwikkelde Turner zich tot een visionair die de woeste krachten in de natuur(storm, zee) in kleuren en beweging wilde vangen. Dat leidde tot bijna abstracte doeken met opvallend veel geel.

CHATTERTON 1856 HENRY WALLIS. Het enige Romantische doek dat op zaal te zien was, is bijna een cliche. Het lijden aan de wereld en het verlangen naar de dood is duidelijk te zien. De bleke kleur contrasteert mooi met het blauw en rood.

JIU JITSU 1913 DAVID BROMBERG. De invloed van Parijs is ook in het werk van de Britse tijdgenoten te merken. Een heel eigen invulling van het cubisme.

BURSTING SHELL 1915 CHRISTOPHER WYNNE NEVINSON. Ook de futuristische stroming die beweging en kracht wilde vastleggen kreeg invloed in de Britse kunstkringen.

MERRY-GO-ROUND 1916 MARK GERTLER
Het ontkennen van perspectief en de mensfiguren terugbrengen tot hulzen past helemaal bij de tijd. De dreigende lucht verwijst naar de oorlog waaraan Engeland meedeed in de loopgraven van Noord- Frankrijk en op zee.

STUDIES FOR CRUCIFIXION 1944 FRANCIS BACON
De Ierse schilder Bacon is overal aanwezig en terecht, zijn vernieuwende manier van componeren( alsof het theater is) en de verwrongen, bijna monsterachtige figuratie zijn tijdloos.

GIRL WITH A WHITE DOG 1951 LUCIAN FREUD. Volgens sommigen is dit werk uit de beste tijd van Freud. Als een fijnschilder brengt hij de verf dun op met een enorme aandacht voor elk detail. In de zaal hangen ook werken uit zijn latere periode waarin de verf in dikke lagen is aangebracht waardoor de huid van de modellen er weerbarstig en allerminst aantrekkelijk uitziet.

BLACK RELIEF 1966 MARY MARTIN. De jaren zestig waren ook in Engeland een reactie op het abstract-expressionisme en Cobra. De kunstenaar maakte werk dat niet anekdotisch en niet emotioneel was. Reliefs maken was populair, zonder dat er verwezen werd naar Schwitters en Lisentsky. Er werd ook vaak monochroom gewerkt, dus in een enkele (overheersende)kleur.

MR. AND MRS. E.J.P. 1971 HOWARD HODGKIN. Hodgkin schildert nog steeds en nog bijna altijd op klein formaat. Zie je hier nog diverse technieken in zijn latere werk moet het brede verfgebaar genoeg zijn. Is dit werk bijna Magritteachtig en precies, later werkt hij bijna abstract al is er nog wel een voorstelling in te zien.

RED MORNING TROUBLE 1977 GILBERT & GEORGE(1942,1943)
Direct herkenbaar werk, niet alleen doordat de heren zelf op het werk te zien zijn, maar door het materiaal, foto's, en de compositie met de rechte lijnen die doen denken aan een modern glas-in-lood werk

CARDOOR ETC 1981 BILL WOODROW
Woodrow maakte in de jaren zeventig en tachtig werken die hij sneed uit het aluminium van gebruiksvoorwerpen. Het unieke is dat hij de banden met de apparaten waaruit hij de vormen sneed er bij zet, verbonden met het (kunst)werk. Het zet aan het denken over gebruiks- en kunstvoorwerpen.

THE CITIZEN 1982 RICHARD HAMILTON
In Engeland geldt Hamilton als de grondlegger van de Pop Art. In dit werk combineert hij diverse werkwijzen: foto, schilderkunst en installatie zo met elkaar dat het de enige juiste manier lijkt om dit werk te maken.

SINGLE HORIZONTAL SLOT PAINTING 1991 ALAN CHARLTON
Het lijkt een late navolging van Minimal Art, maar ondanks de kille vorm en koude kleur komt het werk poetisch over. Je ziet wat het is, maar het lijkt of het zijn diepere inhoud niet wil prijsgeven, waardoor het helder en tegelijk hermetisch is.

ECHO LAKE 1998 PETER DOIG
Op het eerste gezicht lijkt Dopigs werk aan te sluiten bij de jonge Duitse kunst, de zg. Leipziger Schule, de figuren zijn weergegeven alsof ze zijn gespot met infraroodcamera's, waardoor er een zekere dreiging uitgaat van het werk hoe vredig of vrolijk de scene ook is.

No comments: