Het realisme betekende niet dat de werkelijkheid exact moest worden weergegeven. Het kritisch element vroeg om een expressionistische weergave.
De fascisten deden Dix en zijn navolgers in de ban. Toch vluchtte Dix niet. Hij schilderde in de jaren van Hitler keurige landschappen, om na de oorlog terug te komen met felle protesten, al waren ze wat tandlozer.
In de schildertechniek greep hijzelf terug op oude technieken. Eerst een temperalaag, dan de tekening, de hoofdkleuren en daarna de ophogingen. Ook veel van zijn leerlingen namen dat over.
DRIE PROSTITUEES (1925)
VROUW OP EEN LUIPAARDVEL (1927)
ZELFPORTRET METMODEL
DE SCHILDER AAN HET WERK
BORDEELSCENE (1930) -RUDOLF BERGANDER (1909-1970)
WERKELOZE HAVENARBEIDER (1932)- HEINZ HAMISCH
PORTRET VAN DE ARCHITECT BURCKHARDT (1930) OTTO GRIEBEL(1895-1972)
ZELFPORTRET (1936) -CURT QUERNER(1904-1976
DUBBELPORTRET DIX & GUNTHER(1920) - KURT GUNTHER (1893-1955)
NAAKT- KURT GUNTHER
LIEFDESPAAR(1928)- KURT GUNTHER
No comments:
Post a Comment