My Blog List

Sunday, July 15, 2018

KUNST in BILBAO

Noem je Bilbao, dan zegt bijna iedereen: Guggenheim. Het prachtige gebouw van Frank Gehry uit 1997 is dan ook zeer indrukwekkend door zijn vormgeving. Er staan beelden om het gebouw heen:

ANISH KAPOOR THE BIG TREE & THE EYE 2007

O p de achtergrond : DANIEL VAN BUREN - ARCOS ROJOS

De kunst binnen kent een grote installatie bestaande uit 9 werken van Richard Serra,
speciaal gebouwd voor dit museum.  De enorme ruimte op de begane grond is speciaal voor deze werken ontworpen. De collectie kent veel interessante werken, maar die zijn niet te zien. slechts een paar zalen tonen enkele hoogtepunten.


SNAKE 

ANSELM KIEFER - DIE BERUHMTER ORDER DER NACHT
GERHARD RICHTER KUSTE 2002

ROBERT RAUSCHENBERG  BARGE  1962
 De andere ruimtes zijn gereserveerd voor tijdelijke tentoonstellingen: De beginjaren van Chagall en de agit-prop uit de jaren 80 en 90 uit China.
Niet bijster interessant.


Meer kunst is te zien in het Museo de Bellas Artes de Bilbao.
De collectie bestaat uit werken vanaf de 13e eeuw tot heden met het accent op de Catalaanse en Baskische kunst.
Hieronder een aantal voorbeelden van Baskische kunstenaars, die je niet gauw in andere Europese musea zal aantreffen.

Valentin de Zubiaurre (1879-1963) een geboren Bask, maar opgegroeid in Madrid, waar zijn vader organist was in de koninklijke kapel. Pijnlijk voor de vader is dat beide zoons doof geboren werden.
Na zijn opleiding tot schilder reisde Valentin naar Nederland, Frankrijk en Italië. Terug in Spanje begon hij het leven in Baskenland vast te leggen.

BERSOLARIS (BASKISKSCHE DICHTERS) 1916/7
Bij allerlei gelegenheden traden dichters op, die hun gedichten voordroegen.
De klederdrachten zijn authentiek. De schilderwijze  is enerzijds naturalistisch, anderzijds symbolistisch in de kleuren en het licht.
Ramon de Zubiaurre (1882-1969), de broer van Valentin, was even doof en stom. ook hij koos ervoor een schilderopleiding te volgen in Madrid en Parijs. Zijn compleet eigen stijl en durf kreeg veel waardering in New York. Daar verkocht hij meer werk dan in zijn eigen land. Later verbleef hij enkele jaren in Chili en Argentinië.

THE INTELLECTUALS OF MY VILLAGE  1912/3
We zien een aantal oudere  dorpsbewoners op traditionele sandalen, met hoge hoed en boeken in de hand. Ze discussiëren heftig alsof ze hooggeleerden zijn. een van het zit/ligt bij de gedekte tafel. Het is duidelijk dat hij niet maalt om een realistisch verbeelding. Het landschap en het perspectief kloppen niet, maar werken wel. De ironie in het werk wordt nog benadrukt door de karikaturale koppen.
Ramiro Arrue (1892-1971) bracht van zijn studie in Frankrijk mee de vereenvoudiging van vormen,
het gebruik van klare lijnen en heldere kleuren. De invloed van het pointillisme is duidelijk aan te wijzen. Hij vestigde zich in het Franse Baskenland

BASQUES JOUANT CARTES. 1919
Vergeleken met de bovenstaande werken is dit werk moderner te noemen. De vrijheid in perspectief, de vertekening in de lijven van de spelers doen denken aan Cezanne, Picasso en Permeke.



Pablo Gargallo (1881-1934) maakte aanvankelijk realistische beelden in klei, marmer en steen, zoals hij geleerd had in Barcelona en in Parijs. Door zijn contacten met Gris, Modigliani, Picasso en Apollinaire en door de enorme indruk die het kubisme op hem maakte, besloot hij op zoek te gaan naar een nieuw soort beeldhouwen. Hij begon dunne ijzer- en koperplaten te snijden en te buigen om daarmee assemblages te maken. Door de oorlog keerde hij terug naar Barcelona en daar gaf hij tot 1923 les. Daarna toog hij opnieuw naar Parijs. Zijn technische vaardigheid was enorm toegenomen.
Hij maakte van dit tijd af beelden die licht figuratief te noemen zijn. Met minimale middelen bouw hij zijn figuren op uit platte dunne platen metaal. Hij laat veel weg, maar creëert drie -dimensionale
beelden. Zijn invloed op andere beeldhouwers is enorm. Een jaar voor zijn dood voltooide hij zijn meesterwerk: DE GROTE PROFEET.  Van dit werk zijn afgietsels te vinden in veel musea verzamel ingen.
IL PROPHETA GRANDE 1933
Luis Fernandez (1900-1973) is een veelzijdig schilder geweest. Zijn stilleven zijn neo-kubistisch.
Zijn reacties op de Burgeroorlog zijn in een fel expressionisme. Tijdens zijn Parijse jaren ontmoette hij Le Corbusier en Picasso. Hij werkte mee aan Picasso's decordoeken.


TETE DE TAUREAU MORT 1939
Goya en Picasso hebben invloed gehad op de werkwijze aan dit doek.
De afgehakte kop van de stier kan een reactie zijn op de wreedheid van Franco's leger.
Het dier heeft menselijke trekken gekregen om misverstanden over de bedoeling te voorkomen.
Pablo Palazuelo (1916-2007) was schilder, beeldhouwer, graficus. Hij was lange tijd zoekende in welke richting hij zich wilde ontwikkelen. In 1953 koos hij uiteindelijk voor geometrisch abstract.
Daarmee bouwde hij zijn naam op. Zijn werk is in vele (museum)verzamelingen te vinden.






Equipo Cronica (1964-1981) werd in Valencia opgericht door 3 kunstenaars die met hun werk commentaar wilden geven op de actualiteiten. Ze gebruikten beelden, schilderijen en installaties.
Met veel humor ge-/misbruikten ze beroemde kunstwerken die ze voorzagen van hedendaagse toevoegingen. Dankbaar maakten ze ook gebruik van de pop art manier van werken.
De groep hield op te bestaan toen een van het overleed in 1981. In veel musea in Spanje en Italië  is werk van het te vinden.
SPECTATOR  1972.
Kunstenaar Alvaro Perdices (1971) studeerde in Madrid en in Los Angeles. In 2011 keerde hij terug naar Spanje. Inmiddels had hij een goede reputatie opgebouwd in de westerse kunstwereld. Samen met de filmer Andres Sanz (1969) ontwikkelde hij een video installatie van 75 minuten voor het Prado museum. Infinite Garden maakt een reis door het gelijknamige werk van Jheronimus Bosch.
Close ups van delen zweven door de ruimte  met de logica van een droom.



No comments: