My Blog List

Sunday, June 26, 2022

Arsenal Milk of Dreams: Belkis Ayon & Gabriel Chaile & Rosana Paulino & Firelei Baez & Noah Davis

Het tweede deel van de Biennales MILK OF DREAMS neemt een groot deel van de Arsenale in beslag. Hier is ook de ruimte voor grote werken en installaties. Ook hier werken van onbekende kunstenaars van over de hele wereld met het accent op vrouwelijke artiesten.

In de hal staat een levensgroot beeld van een olifant. Daaromheen zijn werken te zien van BELKIS AYON (1967-1999 CUBA). Zij maakte zeer gedetailleerde prenten (collografieën) die betrekking hebben op een geheime sekte in Cuba: Abakua. Uitsluitend mannen kunnen toetreden. Er bestaan ceremonies, rituelen en mythes die door de kunstenaar uitgebeeld worden. De vrouw is verraderlijk en verleidelijk volgens de Abakua. De werken waren al in 1993 op de Biennale te zien. Intrigerend werk.






GABRIEL CHAILE (1985, Argentinië) maakt beelden die teruggrijpen op de oude Colombiaanse beelden. De typische rode kleikleur gaat daar ook op terug. Hij noemt zijn beelden naar zijn voorouders.




ROSANA PAULINO (1967, Brazilië) stelt de vrouw centraal. Zij toont de vrouw als de schepper van leven ook in slavernij. In de serie JATOBA toont ze de vrouw als een hybride wezen, vrouw en plant.


In een andere serie KALI FROM TECELAS vormt het lichaamsvocht een koken om de vrouw te beschermen tegen de herinneringen aan het pijnlijke verleden (slavernij, onderdrukking, etc).


Uit de Dominicaanse Republic komt FIRELEI BAEZ (1980). Ze is aanwezig met enorme doeken vol kleuren. We zien een samensmelting van mensen met zeeplanten en wild Oceaanwater. De doeken passen bij haar thema: de Afro-diaspora.

Muzidi Calabi Yau Space (or matter of navigation), 2022



NOAH DAVIS (1983-2015, USA) schildert op geheel eigen wijze het leven van gewone mensen. De werken ogen primitief en roepen melancholie en herinneringen op.
THE CONDUCTOR
Een armoedig huisje met een oranje stoel waarop een man in rokkostuum een onzichtbaar orkest staat te dirigeren.

ISIS
Zijn vrouw stond model. Ze ziet eruit als een Egyptische godin  in een armoedige omgeving.

THE FUTURE'S FUTURE
De man lijkt beschermd door de natuur. De cirkel boven hem  maakt het werk surrealistisch.


No comments: