My Blog List

Thursday, July 08, 2010

MADRID EL PRADO GOYA

De grootste verzameling Goya's is in het Prado te vinden. Logisch, omdat hij lang als hofschilder aan de adel verbonden was. FRANCISCO DE GOYA (1746-1828) deed er alles aan om een betrekking aan het hof te krijgen. Toen de Madrileense Academie zijn werk afkeurde, begon hij in de provincie naam te maken met grootste opdrachten en portretten. Hij zorgde voor de juiste contacten, zelfs zijn huwelijk met Josefa moet in dit licht gezien worden. Hij trouwde en werd daardoor deel van de beroemde Bayeu schildersfamilie.
DE PARASOL(1777)104X152 Uiteindelijk kreeg hij een voet aan de grond in Madrid en aan het hof, zij het als tapijtontwerper.
DE HERTOGIN VAN ALBA (1795)194X130 Al snel vestigde hij zijn naam als een groot portrettist. In 1795 kreeg hij opdracht de hertog en hertogin van Alba te portretteren. Hij ging naar hun verblijf in Andalusie en raakte verliefd op de trotse en grillige hertogin. Hij verbleef meerder malen aan haar hof. Hij was hartstochtelijk verliefd, zij speelde met hem. Diep gekwetst tekende hij vele malen vrouwen die mannen beduvelen. Ze nemen heel snel de vorm aan van heksen en demonen.
KONING KAREL IV EN FAMILIE(1800)Koninklijke families moeten autoriteit en verhevenheid uitdrukken. Goya besloot het anders te doen. Hij geeft de gezichten van de familie levensecht weer en laat door de schittering van de edelstenen en de dure kleding zien dat het mensen zijn die koninklijk zijn. De koning was niet geinteresseerd in regeren, zijn vrouw wel, bovendien had zij talloze affaires. Goya's portret toont haar zo lelijk als ze is.
MAJA DESNUDA(1799)Demachtigste man in het toenmalige Spanje was niet de koning. Die liet het regeren over aan Godoy, een militair. Deze gaf opdracht om de naakte maja te schilderen. Naakt was nog niet echt gebruikelijk, tenzij het godinnen of heiligen waren. De afgebeelde dame is duidelijk een vrouw van vlees en bloed, die zich zeer bewust is van haar aantrekkelijkheden. Heel lang dacht men dat de hertogin van Alba model is geweest. Toen bleek dat het gezicht niet overeenkwam, beweerde men zelfs dat het huidige gezicht over het hare is heengeschilderd. Waarschijnlijker is dat het een volksvrouw(een maja)was of de maitresse van Goya die als model functioneerde.
MAJA VESTIDA (1802)De geklede versie is waarschijnlijk ontstaan om de naakte achter te verbergen.
COLOSSOS(1811)116X105 Goya was door een ziekte doof geworden. Die kwaal en zijn teleurstellingen maakten hem een verbitterd mens. Hij begon zijn demonen en angsten van zich af te schilderen. Zijn angst voor de oorlog beeldde hij uit door de dreigende figuur van Colossos.
2 MEI 1808(1814)266X345 In 2 doeken reageert Goya op de in zijn ogen laffe manier waarop de adel Napoleon de macht overdroeg. Hij stond aan de kant van het volk, dat zich vergeefs verzette tegen het franse leger, waarin vele Turkse huursoldaten.
3 MEI 1808(1814)266X345 Hij maakte van de burgers martelaren door te laten zien hoe zij werden geexecuteerd.
SATURNUS VERSLINDT EEN VAN ZIJN KINDEREN(1821)146X83 Een visionair beeld van oorlog en geweld.
Hij schilderde het op zijn zwartgeverfde muur. Nu is het overgedoekt.
ATROPOS(GELOOF)(1821)123X266
Ook dit werk was oorspronkelijk een muurschildering. Het laat de bijgelovigheid zien bij de boerenbevolking, zonder deze belachelijk te maken.
















D

No comments: